Forum Ogólnopolskie forum MISH Strona Główna Ogólnopolskie forum MISH

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

RPG
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ogólnopolskie forum MISH Strona Główna -> Hyde Park
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Żółw
Naczelny Kontestator :)



Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 335
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: UJ Krakowice

PostWysłany: Sob 19:49, 20 Sty 2007    Temat postu: RPG

Przejrzałem wizytówki i zauważyłem, że nad wyraz wielu MISHowców interesuje się grami fabularnymi. Żałuję, że nie studiuję w Poznaniu, bo wtedy łatwiej byłoby mi zajmować się nimi naukowo. Aktualnie jest to tylko hobby, ale coraz atrakcyjniejsze wydaje mi się antropologiczne ujęcie RPGów Smile Czy nie sądzicie, że ciekawy mógłby być wspólny projekt badawczy studentów z różnych miast zogniskowany wokół tego tematu?

No ale w końcu nie samą nauką człowiek żyje. Czy ktoś wybiera się na najbliższy Krakon?

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dis
Korsarz Humanistyki



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 21:08, 20 Sty 2007    Temat postu:

Sądzimy, Arturze Smile Czy zagadnienie kreacji swiata w grach 'autonomicznych' (są takie?) i tych adaptujących już istniejące settingi by się tam gdzieś zmieściło?

EDIT: Co do konwentu - po ostatnich 2 Krakonach ciężko się zastanawiam, czy warto... zwłaszcza w tak niewygodnym terminie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Żółwww
Gość






PostWysłany: Sob 21:31, 20 Sty 2007    Temat postu:

Możesz rozwinąć?
Powrót do góry
dis
Korsarz Humanistyki



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 23:39, 20 Sty 2007    Temat postu:

Zapewne napiszę jakieś zupełne bzdury, ale...:
Każda kreacja świata w erpegu składa się jakby z dwóch płaszczyzn: tego, co jest oczywistością w ramach realizowanej konwencji fabularnej i tego, co istotne w wyjątkowości konkretnego settingu. Z dużym uproszczeniem można przyjąć, że elementy wspólne tych dwóch zbiorów (i posiadające własne rozwiązania mechaniczne) stanowią to, co Majkosz i Madej określili w swoim cyklu prelekcji mianem 'metamechaniki' (tj. mechaniki nie przekładającej się na konkretne mechanizmy działania rzeczywistości - a działania konwencji właśnie).

Istotne w powyższym podziale jest to, iż w grach 'autonomicznych' (tj. nie adaptujących bezpośrednio istniejącego settingu - patrz: DnD czy WoD) elementy należące tylko do zbioru pierwszego nie znajdują dla siebie miejsca w oficjalnej linii wydawniczej. W tych adaptowanych - przeciwnie. Generalnie chodzi o obserwację, w jaki sposób ścisłe trzymanie się litery importowanego do gry settingu tworzy konwencję podwójnie hermetyczną (i tym samym - trudną do realizacji w formie konkretnych scenariuszy) - wcielającą to, co ogólne i nie mające wpływu na mechanikę rozgrywki w ramy tego, co specyficzne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Żółw
Naczelny Kontestator :)



Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 335
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: UJ Krakowice

PostWysłany: Nie 3:15, 21 Sty 2007    Temat postu:

Przykro mi. Czytałem 5 razy i im dłużej czytam tym mniej rozumiem, o co Ci chodzi. Absolutnie nie twierdzę, że mówisz bzdury, może to ja jestem za głupi, a może to wina późnej pory. W każdym razie czy mógłbym prosić, żebyś mi to łopatologicznie wytłumaczył, używając mniej skomplikowanego języka? Najlepiej na przykładach.



PS. Może to moje skrzywienie socjologiczne, ale myślałem o konkretnym projekcie badawczym, bo ludzi którzy się fascynują GNSem i rozkładają RPG na kawałki, które to kawałki potem katalogują, szeregują i opisują tylko po to, żeby były pokatalogowane i opisane uważam za chorych i skrzywionych przez wadliwy system oświaty. Każda teoria musi coś tłumaczyć, a nie tylko samą siebie. Ludzie jak Majkosz, którzy się zajmują teorią RPG poważnie, wiedzą po co to robią. Natomiast wielu jest takich którzy nie wiedzą i odpowiadają "bo to fajne i naukowe". To nie zarzut do Ciebie, tak mnie naszło.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dis
Korsarz Humanistyki



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 11:01, 21 Sty 2007    Temat postu:

OK. Przyjmując, że grasz w dany system, a nie czyjąś wariację na jego temat (IMHO np. "Jesienna gawęda" jest czymś zupełnie innym niż sam WFRP), to jako MG czy twórca przygody przedstawiasz świat możliwie trzymając się litery podręcznika, right (jest to oczywiście jedynie pewien idealny model)?

To, co nie opisane przez twórców, uzupełniasz swoją ogólną wiedzą i znajomością konwencji gry. I tu zaczyna się problem, bo twórcy np. "Wiedźmina" czy "Game of Thrones" w wielu miejscach wpisują to, co powinno pozostać elastyczne w reguły rządzące światem. Zwłaszcza w tym pierwszym systemie jeżeli pojawia się np. opis zachowania jakiejś grupy czy wyglądu stwora w bestiariuszu, to jest on właściwie zawsze parafrazą fragmentu książki Sapka - tworząc z pojedynczej opisanej sytuacji pewien ogólny wzór ("X musi być/zawsze jest Y" zamiast "X może być Y")

Ostatecznie skutkuje to tym, że oprócz ograniczeń narzucanych przez konwencję twórca przygody (czy MG) ograniczony jest przez 'subkonwencję', uwzględniającą także zupełnie zbędne elementy świata przedstawionego w oryginale (książce, filmie, komiksie), co znajduje konkretny wyraz w konstrukcji przygód do tych systemów.

PS. O ile GNS-owe szufladki są faktycznie śmieszne (i w sumie wtórne w stosunku do teorii Caillois, ale pewnie mi się tylko tak wydaje w związku z pobieżną znajomością tejże), to całkiem możliwe, że też jestem chory i skrzywiony przez wadliwy system oświaty. W razie czego - przepraszam Cię za zawracanie głowy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Michał Szymański
Janczar Humanistyki



Dołączył: 11 Sty 2007
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Pon 14:11, 22 Sty 2007    Temat postu:

Jeśli chodzi o projekt to ja jestem za. Jak już wyląduję we Wrocławiu to chętnie się przyłączę. Strasznie mnie ciekawi zjawisko projekcji podświadomości na własną postać gracza i problem scenariusza jako maksymalnie otwartego utworu literackiego (plus jeszcze parę innych) - w ogóle psychologiczna i historycznoliteracka strona rozgrywki. A skoro już jesteśmy w tym temacie, zapytam: w co panowie grają i dlaczego akurat w to?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Stanisław Krawczyk
Wezyr Humanistyki



Dołączył: 29 Gru 2006
Posty: 215
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: UAM (psychologia/polonistyka), AAL

PostWysłany: Wto 19:44, 23 Sty 2007    Temat postu:

Warhammer. Może z sentymentu... Przerzuciliśmy się z drużyną na drugą edycję.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dis
Korsarz Humanistyki



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 20:45, 23 Sty 2007    Temat postu:

Game of Thrones, Star Wars d20, Zew Cthulhu, Warhammer. Te dwa ostatnie przekonwertowane na FATE - jeżeli się nie zetknęliście, polecam. Darmowa, bardzo ciekawa mechanika nastawiona na storytelling.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Michał Szymański
Janczar Humanistyki



Dołączył: 11 Sty 2007
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Czw 10:27, 25 Sty 2007    Temat postu:

Neuroshima, Warhammer, dawno temu Wiedźmin. A w ogóle najchętniej to bezsystemowe eksperymenty z formułą storytellingu na jakiejś prostej mechanice (np. FUDGE)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Żółw
Naczelny Kontestator :)



Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 335
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: UJ Krakowice

PostWysłany: Śro 23:35, 31 Sty 2007    Temat postu:

Dis - prowadzisz Gre o Tron po sesji Smile

Prowadze Kult, Deadlands, Neuroshime, czasem Monastyr. Gram w co sie nawinie. Najczesciej Zew Cthulhu. Ale ostatnio coraz rzadziej Sad


A co do projektu - ja myślę o czymś takim, co by połączyło osoby z różnych miast. i byłoby zadaniem nie dla jednej a dla wielu osób. Jeszcze nie mam koncepcji ale pomyślę nad tym Smile Może macie jakieś propozycje?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Stanisław Krawczyk
Wezyr Humanistyki



Dołączył: 29 Gru 2006
Posty: 215
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: UAM (psychologia/polonistyka), AAL

PostWysłany: Śro 23:57, 31 Sty 2007    Temat postu:

Żółw napisał:
Dis - prowadzisz Gre o Tron po sesji Smile

Prowadze Kult, Deadlands, Neuroshime, czasem Monastyr. Gram w co sie nawinie. Najczesciej Zew Cthulhu. Ale ostatnio coraz rzadziej Sad


A co do projektu - ja myślę o czymś takim, co by połączyło osoby z różnych miast. i byłoby zadaniem nie dla jednej a dla wielu osób. Jeszcze nie mam koncepcji ale pomyślę nad tym Smile Może macie jakieś propozycje?


Można by w coś pograć przez IRC-a. Sprawdzone -- da się to zrobić i nawet całkiem sprawnie działa. Smile

Tak, wiem, projekt miał być naukowy. Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Michał Szymański
Janczar Humanistyki



Dołączył: 11 Sty 2007
Posty: 62
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bielsko-Biała

PostWysłany: Czw 14:17, 01 Lut 2007    Temat postu:

Ano działa, potwierdzam, ale jak dla mnie to już chyba nie to...
A naukowość projektu w żadnym razie nie wyklucza grania - w końcu na kimś trzeba eksperymentować, czyż nie? Wink
A moja propozycja co do formuły mogłaby wyglądać np. tak: przez najbliższych parę miesięcy poszukujemy chętnych, zastanawiamy się, budujemy jakiś plan ramowy, a kiedy stwierdzimy własną gotowość, dzielimy się na sekcje zajmujące się poszczególnymi zagadnieniami i budujemy taki porządny, usystematyzowany, naukowy opis zjawiska, podzielony na rozdziały podpisane nazwiskami ich autorów. Z tego co widzę mamy już zalążki ujęcia antropologicznego, psychologicznego i teoretycznoliterackiego, zobaczymy co dalej. Co na to szanowna brać studencka?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Żółw
Naczelny Kontestator :)



Dołączył: 03 Sty 2007
Posty: 335
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: UJ Krakowice

PostWysłany: Pią 0:50, 02 Lut 2007    Temat postu:

A co powiecie na to: organizujemy projekt badawczy. Instalujemy sobie jakąś grę online (MUDa, Warcrafta, Second Life, whatever) i przez miesiąc wakacji (np. cały lipiec) intensywnie gramy, badamy, podglądamy, prowokujemy zjawiska i zachowania społeczne w społecznościach graczy. Mówię jak najbardziej poważnie. Jeśliby dobrze opracować projekt, mamy szansę na grant, który pokryje koszty przeprowadzenia badań :]

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dis
Korsarz Humanistyki



Dołączył: 20 Sty 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 1:31, 02 Lut 2007    Temat postu:

Pomysł IMHO bardzo dobry. Zwłaszcza, że ujęcie jednej kwestii z perspektywy kilku dyscyplin da chyba bardziej spójny i ciekawszy efekt niż sytuacja w której każdy pogna za jakimś jednym, wybranym przez siebie tematem. Count me in Smile

Żółw - co do GoTa - po sesji zaczynam montować drużynę, także się zacnie składa Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Ogólnopolskie forum MISH Strona Główna -> Hyde Park Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin