kawa Wezyr Humanistyki
Dołączył: 02 Sty 2007 Posty: 2 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: sieMISHki street
|
Wysłany: Pon 22:33, 19 Mar 2007 Temat postu: Grzegorzewski - zaczynać od nowa |
|
|
STUDENCKO - DOKTORANCKA KONFERENCJA NAUKOWA
GRZEGORZEWSKI - ZACZYNAĆ OD NOWA
Uniwersytet Jagielloński, Kraków – 16-17 maja 2007 r.
Ale gdy tylko próbuję przywołać z wyobraźni jakąś wizję,
która mogłaby choćby przypominać coś z teatru, powraca
obraz pustej sceny muszę zaczynać od nowa.
Nie nadawałem się do wstrząsów, choć lont się tlił stwierdził Grzegorzewski w jednej z nielicznych wypowiedzi dotyczących recepcji jego przedstawień. Wydaje się, że pozostało kilka takich „niezdetonowanych” obszarów Planety Grzegorzewski. Proponujemy próbę ponownego odczytania twórczości Reżysera. Chcielibyśmy, aby konferencja pozwoliła zdetonować interpretacyjnie konkretne myśli, idee zawarte w jego dziele, poddać je próbie ogniowej, ocenić sedno, nie odwołując się tylko do poetyki. Ciekawi jesteśmy spojrzenia studentów różnych dziedzin (od filozofii po kierunki artystyczne), fascynatów i przeciwników, wielbicieli jednego spektaklu i stałych widzów... Wszystkich, których myśl Grzegorzewskiego (w jakimkolwiek jej aspekcie) poruszyła.
Chcielibyśmy, aby wystąpienia referentów zogniskowane były wokół konkretnych, bardzo istotnych dla Jerzego Grzegorzewskiego, problemów:
POLIS – problem narodowości/polskości u Grzegorzewskiego. Czy można odwoływać się jeszcze do Polaków jako wspólnoty? Czy można naród wychowywać? Jaki stosunek do polskości jest dziś najodpowiedniejszy - ten Wyspiańskiego, czy Gombrowiczowski? Jaka jest rola teatru narodowego w kształtowaniu świadomości obywatelskiej? Czy Teatr Narodowy powinien być „domem Wyspiańskiego”?
SZTUKA – relacja sztuka-rzeczywistość. Jaki jest cel zajmowania się sztuką? Na ile estetyka jest tylko dekoracją spraw istotniejszych? Jak dużo wart jest gest artysty we współczesnym świecie? Czy sztuka ma określone zadania wobec rzeczywistości, czy jest autonomicznym światem, zamkniętym w ramach swojego kodu?
MITO-LOGIA – jaki stosunek przyjąć do tradycji narodowych, mitów - sztuki, tradycji, historii. Dekomponować? Rozkładać mechanizm mitu? Poddawać próbie pamięci? Zachować dystans, ironizować, oświetlać przez inne teksty? Jaką rolę pełnią współcześnie mity narodowe?
ŚMIERĆ – A jeżeli tego miasta nie ma? Czym jest śmierć - przejściem czy kresem? Czemu służą metaforyczne obrazy śmierci w twórczości Jerzego Grzegorzewskiego - oswojeniu, oddaleniu czy – przeciwnie – przywołaniu tej perspektywy?
To tylko punkty zaczepienia dla myśli Grzegorzewskiego; jego spektakle dają różne (kontrowersyjne / ironiczne / konserwatywne / wywrotowe) odpowiedzi na tak postawione pytania. Chcielibyśmy wyciągnąć z jego twórczości czyste poglądy na te zagadnienia. Świadomi bogactwa perspektyw, jakie otwiera twórczość Grzegorzewskiego, ciekawi jesteśmy też wszystkich innych pomysłów na obszary do zdetonowania… Tak, aby spróbować zaczynać od nowa refleksję tyleż nad twórczością Reżysera, co nad pytaniami, które sobie stawiał.
Zgłoszenia należy nadsyłać do końca marca 2007 roku na adres: [link widoczny dla zalogowanych]. Przewidujemy opłatę konferencyjną w wysokości 20zł, która zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów noclegów.
W ramach konferencji przewidziane sa projekcje spektakli prezentowane w dniach 15-16 maja na PWST. Tam rowniez 17 maja odbedzie sie spotkanie/panel dyskusyjny, w ktorym wezma udzial wspolpracownicy rezysera oraz znawcy jego tworczosci (zarowno mlodzi jak i bardziej doswiadczeni).
Organizator:
Koło Naukowe Studentów MISH UJ
Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne
ul. Straszewskiego 27/117a
31-113 Kraków
Post został pochwalony 0 razy |
|